Monthly Archives: November 2018

Ook een G-sporter heeft recht op een voeding op maat

Onderzoeksresultaten brachten aan het licht dat de voeding van onze G-sporters verre van aangepast is aan hun sportbeoefening. Dat is niet alleen jammer voor deze dames en heren omdat ze dan meer kans maken op blessures en overtraining, maar vooral ook omdat ze daardoor minder presteren en dus minder eer kunnen halen van al hun inspanningen.

Onderzoek toont aan dat G-sporters tekorten hebben qua koolhydraten, eiwit, ijzer, magnesium, B-vitamines, vitamines C en vitamine D. Dit heeft vooral  impact op de prestatie en het herstel en komt sowieso door een ontoereikende voeding maar er is meer aan de hand.

G-sporters zitten vaak met een beperking waardoor ze afhankelijk zijn van anderen voor hun voeding. Dat kan zijn het niet zelf kunnen bereiden of aankopen van de eigen (sport)voeding tot zelfs niet kunnen eten zonder hulp(middelen).

Veelal bereikt hen ook niet de educatie die andere toppers wel krijgen waardoor ze essentiƫle (sport)voedingskennis, inzichten en competenties moeten ontberen. En de reflex om dan maar een sportdiƫtist ter hulp te roepen is er niet bij de G-sporter noch de entourage.

Soms hebben ze door hun beperking of door de combinatie met het sporten een gewijzigde behoefte (energie, eiwit, vocht, …) en dan volstaat een doorsnee-voeding niet.

Anderzijds is de medicatie – waarvan ze vaak niet zonder kunnen –  van dien aard dat het roet in het sportieve eten gooit. Denk dan aan medicatie die zorgt voor toename van eetlust en gewicht,  verstoorde absorptie van vitamines en mineralen, thermoregulatie en dorstgevoel. Als niemand je dan helpt om die hindernis te nemen dan kan het zijn dat dit je sportief presteren ernstig gaat belemmeren.

Bijgevolg vergt het creativiteit om deze sporters de nodige vaardigheden bij te brengen zodat ze met kennis van zaken de autonomie van de voedingskeuze kunnen behouden en groeien in hun sport.

Jij bent zelf een G-sporter die een voeding op maat wil om beter te presteren of begeleidt G-sporters waarvan het potentieel kan verhoogd worden mits een individueel voedingsbeleid ?

Maak eens een afspraak dan bekijken we samen waar winst te behalen valt.

 

Hoe voorbereiden op het onbekende?

Deelnemers aan een OCR of obstacle run maar ook deze van CrossFit Games weten vooraf niet wat ze zullen voorgeschoteld krijgen. En toch moet je er staan en presteren. Hoe ga jij je dan voorbereiden ? Wat eet je vooraf en wat neem je mee (als dat uberhaupt al lukt) ?

Door de band zijn het zware proeven die je moet afleggen dus dan moet je vooraf voldoende brandstof getankt hebben om dit tot een goed eind te brengen.

Ook de weersomstandigheden kunnen roet in het eten gooien. Denk maar aan het koortsachtig verlangen naar wat water tijdens een Murph workout of hoe je verkleumt op een bewolkte dag met een Noordenwind tijdens een Strong Viking Mud edition.

En wat als je ‘s avonds na een eerste dag van de CrossFit Games ontdekt dat die catering toch niet veel voorstelt en er in de directe omgeving niets van eten te koop is. Hoe ga je dan ‘s nachts herstellen en de volgende ochtend weer fris aan de start verschijnen?

Of wat te doen als je door de zware inspanning geen hap door je keel krijgt of het er allemaal weer uitkomt terwijl je massa’s energie nodig hebt ?

Nood aan een plan B of C ? Of gewoon al een checklist van wat je als beginneling best zoal eet en drink voor en na een event en wat je als noodrantsoen bij hebt ?

Ja en heel dringend want mijn volgend event staat er aan te komen.

Vraag dan nu een consult aan.