Monthly Archives: September 2016

Sta jij er op het moment van de waarheid?

Het organiseren van de training en wedstrijden gebeurt meestal vooraf op een planmatige manier. Doch slaag jij erin om op het juiste tijdstip, als het telt, jouw beste prestatie te leveren ?

Onderzoekt toont aan dat 60-70% van de sporters te vroeg of te laat ‘in vorm’ is. Periodiseren is niet eenvoudig gezien alle facetten die een rol spelen moeten meezitten.

Het opmaken van een meerjarenplanning, een jaarplanning, een maandcyclus en een weekcyclus helpen daarbij. Weten hoe vaak men moet trainen en wat de optimale volgorde van de training is, samen met het verdelen van de trainingsbelasting over de trainingen zorgt er voor dat men kan pieken.

Misschien heb je al eens iets gehoord over periodisering.
Het omvat plannen en uitvoeren van trainingen (uitgedrukt in frequentie, intensiteit en volume) met als doel een sporter optimaal voor te bereiden op prestaties. Daarbij worden verschillende trainingsvormen (vb. duurtraining, krachttraining en technische training) binnen eenzelfde trainingsperiode in oplopend volume uitgevoerd.

Een variant hierop is trainingsblokken van een aantal weken waarbij het accent ligt op een specifieke trainingsvorm. Bijvoorbeeld 4 weken waarin duurtraining het belangrijkste is gevolgd door 4 weken waarin techniek centraal staat. Uit onderzoek blijkt dit zelfs tot een grotere prestatieverbetering te leiden dan traditionele periodisering voor goedgetrainde sporters.

Wie bij blokperiodisering de focus legt op de belangrijkste trainingsvorm voor z’n specifieke sport (bijvoorbeeld kracht of uithoudingsvermogen) leeft toe naar 2 piekmomenten per jaar.

Wanneer meerdere trainingsvormen bij iedere training per periode na elkaar voorkomen waarbij ieder trainingsblok 2 tot 4 weken duurt, kan men 5 tot 7 piekmomenten per jaar hebben. Per trainingsblok gebruikt men dan enkel trainingsvormen die elkaar versterken.

Tour in Gent2 9-7-07Uit literatuur blijkt dat de eerste vorm van blokperiodisering (eenzijdig geconcentreerde training) tot een grotere verbetering in relatief eenvoudige sportprestaties leidt (zoals hoogspringen) dan traditionele periodisering. Deze vorm van periodisering is niet geschikt voor sporten waarbij veel verschillende vaardigheden zijn vereist, zoals balsporten. Daarentegen blijkt dat blokperiodisering met meerdere trainingsvormen voor alle sporten (kanoën, wielrennen, meerkamp, voetbal, etc.) de prestatie meer verbetert dan traditionele periodisering.

Daarbij hebben sporters van de meeste disciplines baat bij een blokperiodisering met blokken van 2 tot 4 weken waarin specifieke trainingsvormen geclusterd zijn per blok.

Om nog meer rendement te halen uit je training is het belangrijk om ook je voeding aan te passen zodat je maximaal kan presteren want het zou zonde zijn dat je met een performant trainingsschema zonder brandstof zou vallen tijdens een zware training of een belangrijke wedstrijd.succes of falen

Vraag nu een gratis sportvoedingsbilan aan om na te gaan of voedingsmatig alle puntjes op de i staan.