Monthly Archives: August 2015

Extreme sporten; extreme voeding ?

De Dodentocht uitstappen, deelnemen aan de Marathon des Sables, de Everest beklimmen, het Kanaal overzwemmen of de Spartathlon uitlopen; het zijn allen extreme inspanningen die ons dwingen onze grenzen te verleggen tijdens het sporten. Maar wat doe je op zo’n momenten met je voeding ? 

Van minstens 4 u intensief actief zijn overdag, over nachtelijke sportactiviteiten (Dodentocht, USARA overnight adventure race) en extreme omstandigheden (Comrades Marathon, Enduroman, Marathon des Sables, Everest expeditie, trekking in het Poolgebied, …) tot maar liefst 10 dagen (Cape Epic, Primal Quest, Abu Dhabi Adventure Challenge,…). Er zijn mensen die van extreme sporten houden om telkens maar weer hun grenzen te verleggen.

Het vergt veel van een mensenlichaam aan vaardigheden, conditie, uithouding in vaak moeilijke tot extreme omstandigheden.

Gebrek aan evenwichtige voeding, voldoende drank, slaap en hygiëne gaan na verloop van tijd hun tol eisen. Koude, hitte, hoogte, zeewater, uitdroging, vermoeidheid en uitputting kunnen naast een gebrek aan hygiëne (zout en zuurstof) ook oorzaak zijn van ernstige maag-darmongemakken en krampen.

Zorg dat je goed voorbereid, getraind en met de nodige support aan de start verschijnt want het kan een wereld van verschil maken. Wees voorzien op dingen die fout gaan. Heb een plan B en C.

Zorg voor de meerdaagse uitdagingen dat het voedingspakket alle noodzakelijke voedingsstoffen aanbrengt (ook als je maar weinig gewicht kan meenemen).

Probeer vooraf zo veel mogelijk zaken uit te testen, dan wordt het op het moment minder improviseren en bangelijk afwachten of het haalbaar is.

Hygiëne en goede intermenselijke contacten kunnen het verschil maken tussen finishen of opgeven.

Vragen over hoe dit aan te pakken ? We helpen u graag verder op weg vanuit de ervaring met andere projecten. Elk avontuur is opnieuw maatwerk.

Zag je dit voorbeeld van extreme sport al ?