Monthly Archives: February 2017

Vullen of voeden ?

Na een zware training in de kou zijn we uitgehongerd en eten we als hongerige wolven om zo snel mogelijk de lege energiedepots terug op te vullen.

Doch eten is meer dan vullen en honger stillen. Het is ook voedingswaarde aanbrengen of met andere woorden welke voedingsstoffen hebben we aangebracht met wat we zo juist aten ? Zijn al onze behoeftes daarmee gedekt ? Want als sporter hebben we andere noden dan mensen die niet zo actief zijn.

Een sporter eet functioneel wil hij of zij optimaal presteren. Afhankelijk van de beoefende sport, de persoonlijke doelstellingen en de intensiteit van trainingen en wedstrijden zullen er andere voedingsstoffen nodig zijn.

De nutriëntendichtheid (hoeveel voedingsstoffen er in het voedingsmiddel zitten) is van
belang als we kleine volumes eten want dan moeten met het weinige wat we eten toch alle behoeften gedekt zijn. Wie grote volumes eet kan ook met voedingsmiddelen met een lagere energie en/of nutriëntendensiteit toch op het eind van de dag aan voldoende voedingstoffen en energie komen.

Ook luisteren naar je lichaam is belangrijk. Als je ‘s avonds voor TV trek krijgt in zoet, heb je vaak overdag te weinig koolhydraten gegeten. Of na een dag waarop je veel gezweet hebt kan de drang naar iets zouts je overvallen.

Wie oordeelkundig eet hoeft geen voedingstekorten te vrezen.
Wie met kennis van zaken eet kan ook met gewone voedingsmiddelen al z’n behoeften dekken zonder gebruik te maken van voedingssupplementen.

Wie goed kan koken, kan ook nog eens genieten van z’n maaltijden.

Wens je een analyse van jouw voedingspatroon om na te gaan of je evenwichtig eet volgens de behoefte van jouw sport ? Vraag het dan nu gratis aan.