Monthly Archives: June 2018

Ook een gevoelige maag en/of darmen ?

Lopers worden het meest geplaagd met maag/darm ongemakken, maar ook duursporters die extreem lang actief zijn ervaren vaak het falen van hun spijsvertering.

Men zegt wel eens dat meer bewegen goed is om constipatie te verhelpen maar mensen met gevoelige darmen verdragen slecht trillingen die ontstaan tijdens het lopen. Vooral als ze langer dan 30 km lopen…

Ook dehydratie tijdens inspanning doet de darmwerking geen goed. Maar ook de maag kan erop tilt slaan.
Daarom is de juiste verhouding aan vocht, zout en suikers binnenkrijgen op het juiste moment belangrijk. En het vermijden van teveel bijkomende darmprikkels.

Mensen die deelnemen aan meerdaags zware wedstrijden: de Giro, Tour of Vuelta, USARA overnight adventure race, Comrades Marathon, Enduroman, Marathon des Sables, Cape Epic, Primal Quest, Abu Dhabi Adventure Challenge,… ervaren wel eens dat maag en/of darmen niet meer mee willen. Ook de hygiëne, de hitte en de energiedensiteit kunnen daar nog een schepje bovenop doen.

Hypoxy is nog zo eentje…
Menig bergbeklimmer of hiker die grote hoogtes wil verkennen (>4.500 m) heeft al ervaren dat een lagere zuurstofspanning impact heeft op de eetlust.

Blijf niet afzien;  maak een afspraak en we zoeken samen uit wat de oorzaak is en wat je eraan kan doen om terug goed te presteren.

Voedingssupplementen ?! Waarom zou ik ?

“Voeding levert meestal een kleine, maar potentieel waardevolle bijdrage aan succesvolle prestaties bij topsporters, en voedingssupplementen kunnen daarbij een kleine bijdrage leveren” stelt een recent statement van het IOC over voedingssupplementen. Niettemin is supplementengebruik wijdverspreid op alle niveaus in de sport (blijkt ook uit Nederlands onderzoek).

Producten worden aangeprezen als supplementen om tekorten van micro- en macronutriënten aan te vullen, prestatiebevorderend te werken, intensieve training te ondersteunen. Het juiste gebruik van sommige supplementen kan sporters voordelen bieden, maar andere kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en/of de prestatie of de dopingsregels overtreden.

Om te weten of men baat heeft bij een sportvoedingssupplement moet eerst een volledige voedingsevaluatie worden uitgevoerd.

Supplementen die beweren dat ze direct of indirect de prestaties verbeteren, zijn de grootste groep producten die op de markt worden gebracht, maar slechts een paar (cafeïne, creatine, bicarbonaat en beta-alanine en nitraat) hebben voordelen.

Het effect is afhankelijk van de dosis, het moment van inname, de voeding, het microbioom en genetische factoren.

Wie supplementen gebruikt moet die eerst uittesten tijdens training alvorens ze te gebruiken tijdens competitie.

Een sportdiëtist kan gericht advies geven over wat, wanneer kan gebruikt worden en in welke dosis in functie van u sport en doelstellingen.

Het gebruik van onbekende substanties of niet-zuivere voedingssupplementen houdt steeds een risico in op (onbedoelde) inname van stoffen die verboden zijn volgens de antidopingregelgeving.

Via Nederlandse, Duitse of Engelse websites kan men zelf controleren of een bepaalde reeks veilig is of niet.

Jij wil weten of je nog winst kan behalen met voedingssupplementen ? Vraag dan nu een voedingsanalyse met bijkomend supplementenadvies aan.