Monthly Archives: July 2016

Hoe een ontoereikende voeding herkennen ?

Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd : plots lukt het niet meer met de concentratie tijdens een schijnbaar moeiteloze routinetraining, herstellen na een inspanning gaat moeizaam, je loopt voortdurend moe of jij hebt een onweerstaanbare drang naar zoet. Deze en andere ongemakken kunnen op een ontoereikende voeding wijzen. Het is belangrijk deze tekens en vooral de oorzaak ervan tijdig te herkennen zodat een ontoereikende voeding zo snel mogelijk gecorrigeerd kan worden. Een ondermaatse voeding legt immers een tijdbom onder alle vormen van sporten. Het is onherroepelijk : wie te weinig voedsel opneemt, gaat er vroeg of laat onderdoor.

Veel sporters zijn zich niet bewust van het impact van een onaangepaste voeding in hun streven naar maximale prestaties. Al te vaak gebruikt men onvoldoende van de juiste voedingsmiddelen op het juiste ogenblik. Het is reeds lang aangetoond dat voeding belangrijk is voor goede sportprestaties. We hebben ondertussen ook een zeer goed inzicht verworven in het gebruik van de diverse voedingsstoffen en de momenten waarop ze optimaal van nut zijn. De toepassing van die kennis laat in de praktijk echter vaak te wensen over.

Voedingsmiddelen leveren niet uitsluitend energie voor training en wedstrijden, maar ook de bouwstenen die noodzakelijk zijn voor de opbouw en het herstel van de spieren en andere vitale weefsels zoals hersenen, lever, hart, nieren, bot, enz. Voeding levert voedingsstoffen om het lichaam gezond en sterk te houden en het optimaal te laten presteren tijdens inspanning.

Eens het lichaam tijdens een inspanning begint moe te worden, kan men tijdens diezelfde inspanning nooit meer die maximale prestatie van vóór de vermoeidheid bereiken door tussentijds bij te tanken. Daarom moeten we ervoor zorgen dat de energiereserves maximaal gevuld zijn vóór de inspanning en dat we vanaf het begin van de inspanning bijtanken. Zonder een evenwichtige voeding die voldoende energie aanbrengt, kan het lichaam nooit maximale prestaties leveren. Een bijkomend probleem is dat het risico op kwetsuren, overtraining en ziekte toeneemt wanneer het lichaam onvoldoende energie krijgt. De moeizaam via training opgebouwde conditie, kan eveneens verloren gaan als we te weinig energie opnemen.
Sporters die niet voldoende eten, worden vroeg of laat onherroepelijk met een aantal klachten geconfronteerd.

Klachten die het gevolg kunnen zijn van een ontoereikende voeding :

  • continu honger hebben,
  • mentale instabiliteit, zoals vlug geïrriteerd raken, zich moeilijk kunnen concentreren tijdens een routinetraining,
  • ongewenst gewichtsverlies,
  • niet meer verder geraken omdat men leeg is,
  • regelmatig gekwetst, ziek of vermoeid zijn,
  • herhaaldelijk infecties van de bovenste luchtwegen,
  • verstoorde menstruatie,
  • vertraagde groei bij jonge sporters.

Bij sommige van deze klachten is het verband met de voeding overduidelijk en wordt het verband vaak snel gelegd, maar niet altijd. De andere klachten hebben op het eerste gezicht niets met voeding te maken en een voedingstekort is bij zulke klachten doorgaans zeker niet het eerste waar men aan denkt. Dat er effectief een tekort is, blijkt vaak pas na een zorgvuldige analyse en het in kaart brengen van de voedingsgewoonten.

De meest voorkomende tekorten zijn :

  • onvoldoende koolhydraten in de voeding,
  • onvoldoende eiwitinname, eiwitten niet juist gespreid of getimed,
  • B-vitamines en vitamine D die ontoereikend worden aangebracht,
  • bepaalde mineralen (calcium, ijzer, jodium, …) waarvan te weinig wordt aangebracht met het gebruikelijke voedingspatroon.

Mocht je met één van deze klachten geconfronteerd zijn, neem dan contact met ons op om jouw voedingsgewoonten bij te sturen en je klachten te verhelpen.