Waarom is een gezond beendergestel belangrijk ?

Bot is een metabool actief weefsel want elke dag wordt oud bot afgebroken (botresorptie) en nieuw bot aangemaakt (botvorming).

Tijdens de adolescentie wordt de grootste hoeveelheid bot aangemaakt en de maximale botmassa (Peak Bone Mass (PBM)) bereikt.
Bewegen wordt geassocieerd met een goede botgezondheid, omdat een belasting op het bot een signaal geeft om nieuw bot aan te maken. Mensen met een laag lichaamsgewicht of sporters waarbij het lichaam ondersteund wordt zoals bij fietsen, roeien, zwemmen, lopen meer risico op een niet zo goede botsterkte (Bone Mass Density (BMD)). Krachttraining is voor deze mensen de oplossing om een sterker bot te krijgen want gewichtheffers hebben het sterkste bot.

Energie-inname en botgezondheid
Een te lage energie-inname, onvoldoende beweging en voedingstekorten kunnen tijdens de adolescentie ervoor zorgen dat de maximale botsterkte (PBM) niet bereikt wordt. Tevens zal bij een energiebeperking en/of lage energiebeschikbaarheid (vb tijdens hongersnood of eetstoornissen) de botsterkte in het gedrang komen en de kans op breuken toenemen (vb stressfractuur). Dit komt omdat het lichaam zonder voldoende energie voorrang geeft aan andere essentiële processen (vb bloedsomloop, ademhaling enz.) dan aan de botgezondheid.

Bij intensief sportende vrouwen kan een verstoring of stilvallen van de menstruatiecyclus (amenorroe) leiden tot een een lage botsterkte (BMD) en osteoporose.
Amenorroe en menstruele disfunctie kunnen veroorzaakt worden door onvoldoende energie-inname of lage energiebeschikbaarheid. Dit verlaagt op zijn beurt de oestrogeenconcentraties in het lichaam die de botgezondheid aantasten. Bij jonge atletes kan een voorgeschiedenis van menstruatiestoornissen leiden tot het niet bereiken van de maximale botsterkte (PBM).

Calcium- en botgezondheid
Calcium is een mineraal dat helpt bij de aanmaak van sterke botten en tanden. Ons lichaam regelt de hoeveelheid calcium die in ons bloed circuleert. Bij personen die niet voldoende calcium binnenkrijgen via de voeding, zal het lichaam calcium weghalen uit zijn grootste reservoir – het skelet – om de concentratie van calcium in het bloed te stabiliseren. Het is belangrijk om elke dag voldoende calciumrijke voedingsmiddelen (vb zuivelproducten, groene groenten, sesamzaad, amandelen,…) te gebruiken.

Vitamine D en botgezondheid
Vitamine D is essentieel voor de opname van calcium in de darm. Onze belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht en daarnaast in mindere mate vette vis, boter en margarine. Sporters die overwegend binnen trainen en/of werken plus kleding dragen die het lichaam volledig bedekt, lopen risico op een lage vitamine D spiegel en kunnen supplementen nodig hebben. Vraag uw huisarts om na de zomer zeker de vitamine D spiegel te controleren.

Alcohol en botgezondheid
Alcohol heeft niet alleen een negatieve invloed op spierherstel na training en wedstrijden, maar kan, indien regelmatig in grote volumes geconsumeerd, de botvorming in de adolescente en vroege jaren twintig negatief beïnvloeden, wat resulteert in een lagere maximale botsterkte (PBM).

Jij wil weten of je voeding voldoet om een sterk bot te krijgen/houden ?
Vraag dan nu een consult aan.